Efektywna praca zdalna
Do tej pory praca zdalna stanowiła dodatek do pracy w biurze. Z reguły była pewną formą zachęty dla pracownika. W czasie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już przymusem. Lecz nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym systemem pracy. Clue stanowi odpowiednia organizacja. Jak zatem zorganizować sobie pracę w domu?
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, sporo korporacji postanowiło przejść na systemem pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały uprzednio doświadczenia z takim trybem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu wydaje się ogromnym wyzwaniem, bowiem zmusza ich do zastosowania paru nowych zasad.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?
Na początku trzeba wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Częściej posiadamy jedynie minimum miejsca na postawienie biurka albo stolik i to również się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, aby strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Naturalnie musimy też zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz na wyposażeniu mieszkania stosownego krzesła czy biurka to polecamy zdecydować się na jego kupno od znajomych czy też przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.
Praktyczne rozplanowanie dnia pracy
Podczas pracy poza biurem kluczowa jest dyscyplina oraz sumienność w wykonywaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak w czasie pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Należy pamiętać, żeby w czasie pracy nie planować innych obowiązków. Dobrym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych i korzystanie z metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem między kolejnymi zadaniami.
Home office a dress code
Dzień spędzony w dresie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć złe oddziaływanie na nasze zaangażowanie. Codzienny ubiór może być tak wygodny, że będzie powodować stan odprężenia. Żeby temu zapobiec warto zadbać o swoją prezencję, szczególnie jeśli w godzinach pracy zdarzają się konsultacje online. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają interakcje biurowe np. codzienne rozmowa przy śniadaniu, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd. Do utrzymania koleżeńskich relacji ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z większą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się zebranie online przez Skype, Zoom czy Google Meet. Gdy czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z biura również tematów prywatnych. W home office wyjątkowo ważne jest utrzymanie należytego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy z rzadka spotykamy ze znajomymi.