SEO copywriting – definicja, zasady i wyznaczniki tekstów przyjaznych nie tylko dla Google, ale też dla użytkowników
Kiedyś treści na stronie internetowej miały znacznie mniejsze znaczenie dla Google. Dzisiaj jednak sprawa wygląda zupełnie inaczej – dobry content stał się niezwykle istotny. Tworzeniem tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki internetowe zajmuje się SEO copywriter. Jakie zasady go obowiązują i jak stworzyć tekst, który docenią zarówno roboty, jak i użytkownicy?
SEO copywriting – co to jest?
SEO copywriting to tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Są to przede wszystkim treści dla sklepów internetowych i na strony usługowe, ale nie tylko. Portale informacyjne, popularne blogi czy serwisy z przepisami również walczą o pozycje w wynikach wyszukiwania i tworzą content, który wspomaga ich działania SEO.
Zasady pozycjonowania nieustannie ulegają zmianom, zmieniają się również tzw. teksty SEO. Kiedyś można było je rozpoznać po dużym nasyceniu słowami kluczowymi, dzisiaj dobry SEO copywriting oznacza dobór odpowiednich fraz i tworzenie treści, która jest wartościowa nie tylko z punktu widzenia bota Google, ale przede wszystkim użytkownika. To wiąże się z koniecznością zrozumienia odbiorców, ich intencji i potrzeb.
Kim jest copywriter, a kim SEO copywriter?
Słownik języka polskiego PWN definiuje słowo copywriter następująco:
copywriter – osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń.
Przyjęło się jednak nazywać copywriterami także ludzi, którzy piszą inne rodzaje tekstów – artykuły blogowe, opisy produktów w sklepie internetowym, treści na potrzeby mediów społecznościowych, ebooki, newslettery itp.
Czym SEO copywriter różni się od „zwykłego” copywritera? SEO copywriter specjalizuje się w tekstach wspomagających pozycjonowanie strony internetowej, przede wszystkim w opisach usług i produktów oraz artykułach na blogi firmowe, ale nie tylko. Pisze je w taki sposób, aby zawierały odpowiednie słowa kluczowe, a jednocześnie były atrakcyjne dla użytkownika. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wyjściowy tekst powinien spełniać jednocześnie 3 warunki:
- być zoptymalizowany pod wyszukiwarkę,
- zachęcać do zakupu produktu lub skorzystania z usługi,
- być interesujący dla odbiorcy.
SEO copywriter nie tylko tworzy nowe treści, ale również zajmuje się optymalizacją tych już istniejących. Popularność słów kluczowych zmienia się w czasie, dlatego warto je monitorować i, w razie potrzeby, modyfikować teksty, aby zawierały jak najbardziej wartościowe frazy, a także aby były aktualne i jak najlepiej odpowiadały na potrzeby użytkowników.
SEO copywriter zajmuje się też treściami, na które użytkownicy nie zawsze zwracają uwagę, ale które także mają wpływ na pozycjonowanie, takimi jak meta tytuły i meta opisy oraz alternatywne teksty dla obrazów (atrybut ALT).
Zasady SEO copywritingu
Może wydawać się, że dobry copywriting wymaga wyłącznie lekkiego pióra i kreatywności, jednak w przypadku SEO copywritingu to nie wystarczy – aby tekst był nie tylko efektowny, ale też skuteczny, trzeba stosować się do pewnych zasad. Jakich?
- Dobierz adekwatne słowa kluczowe – nawet najlepszy tekst nie będzie efektywny, jeśli nie będzie zawierał słów kluczowych lub będą one zbyt ogólne, niepopularne albo w inny sposób źle dobrane.
Jeśli ciekawi cię ten temat, dowiesz się więcej z naszego artykułu Research słów kluczowych dla e-commerce. Jak dobrać frazy do pozycjonowania sklepu internetowego? - Zadbaj o formatowanie – aby zwiększyć czytelność tekstu, odpowiednio go sformatuj: podziel na krótkie akapity, dodaj śródtytuły, wyróżnij lead. Używaj wypunktowań i numeracji, podkreśl najważniejsze informacje.
- Zadbaj o logiczną strukturę i hierarchiczność – pamiętaj, że tekst powinien mieć logiczny układ, zrozumiały nie tylko dla użytkowników, ale też dla botów, dlatego stosuj nagłówki różnych poziomów (H1 – H6).
- Umiejętnie stosuj frazy – frazy kluczowe powinny przewijać się w treści (a także pojawiać w tytule i śródtytułach), ale ważne jest też, aby tekst pozostał naturalny i był przyjemny w odbiorze.
- Wyczerpująco omów temat – nieważne, czy tekst jest artykułem blogowym czy opisem kategorii w sklepie internetowym – powinien zawierać wszystkie informacje, jakich szuka użytkownik, który trafia na tę konkretną podstronę.
- Unikaj pustosłowia – nie powinno się pisać zbyt ogólnie, ale popadanie w dygresje też nie jest dobre, nie wspominając o popularnym „laniu wody”. Szanuj czas użytkownika i nie pisz o rzeczach, które go nie interesują.
- Pamiętaj o linkowaniu -odpowiednie linkowanie ma znaczenie dla pozycjonowania, dlatego warto dodać w tekście odnośniki do powiązanych tematycznie podstron.
- Dbaj o aktualność treści – aktualność treści jest ważna zarówno dla odbiorców, jak i dla Google, dlatego uzupełniaj teksty o nowe informacje i usuwaj z nich te, które są już nieaktualne.
- Pisz językiem korzyści – nie zapominaj, że jednym z zadań treści w sklepach internetowych czy na stronach usługowych jest zachęcenie do zakupu produktu lub usługi. Zainteresuj więc użytkownika i pisz do niego językiem korzyści.
- Pamiętaj o swoich odbiorcach – piszesz nie tylko dla bota Google, ale przede wszystkim dla użytkowników, obecnych lub potencjalnych klientów. Zastanów się, jakich informacji potrzebują i jaki styl tekstu będzie im najbardziej odpowiadał. Możesz pozwolić sobie na oryginalność, jeśli wiesz, że twoi odbiorcy to docenią. SEO copywriting może być kreatywny, ale pod warunkiem stosowania się do zasad.